O zespole ORLIK

2006.02

Poniżej mamy przyjemność zaprezentować gościnny artykuł o zespole akrobacyjnym "Orlik" autorstwa lidera tegoż zespołu por. pil. Dariusza Stachurskiego. Miłej lektury.

 

Początki

Zespół Akrobacyjny "Orlik", który został utworzony na mocy rozkazu Komendanta Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, obecnie liczy 9 samolotów. Piloci tworzący Zespół prezentują akrobację powietrzną przed publicznością wielu krajów europejskich.

Historia Zespołu sięga roku 1998. Pięciu radomskich pilotów rozpoczęło treningi na samolotach PZL-130 TC-1 "Orlik" z zamiarem przygotowania pokazu akrobacji powietrznej. Cel był motywujący - zaprezentować "Polskie Skrzydła" z jak najlepszej strony podczas najbardziej prestiżowych pokazów lotniczych - Air Tatoo w Fairford w Anglii. Piloci bardzo poważnie potraktowali przygotowania do tej niesłychanie nobilitującej imprezy i już wkrótce zdali pierwszy "zespołowy egzamin". W tym samym roku "Orliki" zaprezentowały się również podczas Airshow w Dęblinie.

 

Osiągnięcia

W 1999 roku Zespół, którego managerem był ppłk pil. Ireneusz Fibingier wystąpił min. w Bratysławie, Kownie, po raz kolejny w Fairford oraz w Dęblinie i Góraszce. Na ręce ówczesnego Dowódcy Pułku w Radomiu, Pana ppłk dypl. pil. Marka Bylinki spływały, zarówno z kraju jak i zza granicy, wyrazy uznania dla wysokich umiejętności pilotażowych Jego podopiecznych. Za swoje dokonania Zespół uhonorowano statuetką "Ikara".

 

Wśród najlepszych

Czy pilot akrobacyjny może wymarzyć sobie coś wspanialszego, niż zaproszenie do pokazu podczas Światowego Zlotu Zespołów Akrobacyjnych? Na taką właśnie imprezę piloci Zespołu "Orlik" otrzymali zaproszenie do Dijon w 2000 roku. Ich dynamiczne show zrobiło duże wrażenie na zgromadzonych tysiącach francuskich widzów. W tym też roku "Orliki" odwiedzili po raz kolejny Anglię. Tym razem była to znów wspaniała przygoda, która rozpoczęła się w Biggin Hill, a swą kontynuację znalazła w Plymuth. Na zawsze w pamięci pilotów zapadnie pokaz wykonany nad taflą wody, który oglądany był przez publiczność oblegającą tłumnie wysokie na kilkadziesiąt metrów nadmorskie klify.

 

Nowi piloci

Dowódcy dumni ze swego Zespołu podjęli w 2001 roku decyzję o powiększeniu formacji "Orlików" do 7 maszyn. Do świetnie zgranej piątki pilotów: mjr pil. Janusza Borkowskiego (lider), ppłk pil. Andrzeja Sowy (zamykający), kpt. pil. Zbigniewa Kosterny (prawy prowadzony), kpt. pil. Artura Bielasa (lewy prowadzony), kpt. pil. Dariusza Stańczyka (solista) dołączyło trzech kolejnych: kpt. pil. Piotr Jabłoński, ppor. pil. Sławomir Chojnacki i ppor. pil. Dariusz Stachurski. Powstał nowy program pokazu, a całe widowisko jeszcze bardziej zyskało na dynamice. Dużą stratą dla Zespołu był, spowodowany względami zdrowotnymi, rok przerwy w lotach ppłk pil. Andrzeja Sowy.

Z początkiem 2001 roku Zespół Akrobacyjny "Orlik" rozpoczął pracę jako odrębna Eskadra w 2 Ośrodku Szkolenia Lotniczego. Dowódcą Eskadry został ppłk pil. Dariusz Kleczaj.

 

W latach 2001-2002 pokazy siódemki samolotów można było wielokrotnie oglądać na imprezach lotniczych w Polsce min. w Radomiu, Dęblinie, Lesznie, Góraszce oraz za granicą w Holandii, Czechach. Znaczący wpływ na podniesienie atrakcyjności pokazu miało wyposażenie sześciu samolotów w wytwornice dymu, tzw. smugacze.

Sezon pokazów w 2003 roku zapowiadał się bardzo obiecująco. Członkowie Zespołu zabiegali u swych Dowódców o zgodę na powiększenie formacji do 9-ciu samolotów. O trudnościach tego przedsięwzięcia najlepiej świadczy fakt, iż tylko nieliczne grupy akrobacyjne wykonują pokazy w liczbie aż dziewięciu maszyn. Należy podkreślić, że w tym czasie istniał w Europie tylko jeden zespół latający na 9-ciu samolotach z napędem turbośmigłowym - szwajcarski PC-7 TEAM. Dotychczasowe osiągnięcia radomskich "Orlików", skłoniły Dowództwo do udzielenia Zespołowi swoistego kredytu zaufania. Ta odważna decyzja okazała się później jak najbardziej trafna. Pilotami, którzy zostali przeszkoleni do wykonywania akrobacji grupowej byli kpt. pil. Olgierd Szerksznis i por. pil. Krzysztof Kidacki.

Dalsze podboje

Z nowym, wzbogaconym o muzykę i komentarz, programem akrobacji Zespół Akrobacyjny "Orlik" wystąpił po raz pierwszy w Góraszce, a później kolejno w Twenthe (Holandia), Evreaux (Francja), Katowicach, Koksijde (Belgia), Radomiu oraz Lubinie.

Na początku 2004 roku mjr pil. Janusz Borkowski, dotychczasowy lider formacji, wyznaczony został na wyższe stanowisko służbowe. Spowodowało to konieczność wyboru nowego prowadzącego dla grupy. Na tę pozycję wybrano por. pil. Dariusza Stachurskiego, który od 2001 roku latał jako "slot" (wewnątrz ugrupowania).

W 2004 roku nowy lider poprowadził "Orliki" na pokazach w Góraszce, Avord (Francja), Kownie (Litwa), Kętrzynie, Pruszczu Gdańskim, Brnie (Czechy).

 

Integracja

Przygotowania do pokazów w 2005 roku Zespół rozpoczął w styczniu. Wspólny udział w zajęciach narciarskich na obozie w Wojskowym Ośrodku Szkolenia Kondycyjnego w Zakopanem wpłynął nie tylko na podniesienie formy psycho-fizycznej pilotów, ale również miał znaczący wpływ na tzw. "zgranie ekipy". Tam też podejmowano wstępne decyzje co do programu pokazów na 2005 rok oraz określono priorytety w realizacji zadań Eskadry Pokazowej (min. przeszkolenie dwóch pilotów rezerwowych por. pil. Roberta Osysa oraz por. pil. Michała Chmary). Przełożeni Zespołu "Orlik" byli przychylni co do przedstawionych propozycji i zatwierdzili podjęte w Zakopanem decyzje. Należy podkreślić, iż koleżeństwo i zgranie członków Zespołu jest bardzo ważnym elementem współpracy, a efekty tego widoczne są podczas wspólnych lotów.

W 2005 roku Zespół Akrobacyjny "Orlik" z 2-giego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Radomiu, prezentowali:

 

  • por. pil. Dariusz Stachurski (lider)
  • mjr pil. Zbigniew Kosterna (prawy prowadzony)
  • kpt. pil. Artur Bielas (lewy prowadzony)
  • ppłk pil. Andrzej Sowa (slot)
  • por. pil. Sławomir Chojnacki (II prawy prowadzony)
  • kpt. pil. Piotr Jabłoński (II lewy prowadzony)
  • kpt. pil. Olgierd Szerksznis (tylny prawy prowadzony)
  • por. pil. Krzysztof Kidacki (tylny lewy prowadzony)
  • kpt. pil. Dariusz Stańczyk (solista).
orlik

 

 

Koordynacja naziemna i obsługa

Bardzo ważne w czasie pokazu jest kierowanie samolotami "z ziemi". Taką rolę pełnił mjr pil. Arkadiusz Leśniewski (pieszczotliwie zwany przez pilotów Tatą Misiem). Komentarz prowadził kpt. pil. Dariusz Sarnecki, zajmujący się również dokumentacją Zespołu.

Nie sposób też nie wspomnieć o personelu technicznym. W każdy trening, bądź też pokaz, zaangażowanych jest 17 osób z służb technicznych różnych specjalności. Dzięki ich niezwykle rzetelnej pracy samoloty Zespołu Akrobacyjnego "ORLIK" są zawsze niezawodne.

 

Nowe figury

W 2005 roku Piloci Orlików przedstawili program pokazu wzbogacony o figury pionowe w formacji 8-miu samolotów. W tak dużej grupie jest to niezmiernie trudny element pilotażu na samolocie o napędzie turbośmigłowym. Dużą atrakcją pokazu były liczne "mijanki" w niewielkiej odległości. Podobnie jak w latach poprzednich można było podziwiać 9 samolotów, napędzanych śmigłem o ponad dwumetrowej średnicy, wykonujących akrobację w zwartych formacjach. Największą atrakcją pokazu było lądowanie wykonywane jednocześnie w zwartym szyku 9-ciu samolotów.

Swe podniebne ewolucje "Orliki" zaprezentowały w kraju na pokazach lotniczych w Mińsku Mazowieckim, Góraszce, Dęblinie, Kętrzynie, Radomiu, Mirosławcu, Lubinie. Zespół wziął także udział w pokazach lotniczych poza naszymi granicami: Salamanca - Hiszpania, Waddington - Wielka Brytania, Tanagra - Grecja.

Piloci Zespołu Akrobacyjnego "ORLIK" są pełni nadziei, że będą mogli w nadchodzących latach dumnie reprezentować Polskie Siły Powietrzne podczas pokazów lotniczych.

Dariusz Stachurski 

 

 

Zdjęcie nagłówka pochodzi z www.air.radom.pl

 

-Tag